Příběh společnosti Zippo Manufacturing Company je příběhem jejích lidí, od zakladatele George G. Blaisdella po mnoho zaměstnanců, zákazníků a sběratelů, kteří se stali součástí její osmdesátileté historie. Jejich věrnost značce Zippo jí umožnila stát se významnou americkou firmou, jejíž pestrou historii zde popisujeme.
30. léta
Historie značky Zippo začíná ve 30. letech, v bradfordském Country klubu v Bradfordu, v Pennsylvánii. Pan Blaisdell sledoval svého přítele, jak se neobratně snaží zapálit poněkud složitě fungující rakouský zapalovač, tzv. „rakušák“. Ačkoliv tento zapalovač fungoval skvěle, díky důmyslnému designu dobře hořel i ve větru, jeho vzhled byl ryze účelový. Použití zapalovače vyžadovalo obě ruce a tenká stěna zapalovače se snadno promáčkla a deformovala.
Koncem roku 1932 se pan Blaisdell odhodlal navrhnout nový vzhled pro „rakušáka“. Nechal si vyrobit obdélníkovou schránku, ke které připevnil víčko pomocí pantu. Zároveň zachoval zvláštní tvar komínu, který chrání plamen v nepříznivých podmínkách. Výsledkem byl zapalovač, který dobře vypadal a snadno se ovládal. První zapalovače byly vyrobeny začátkem roku 1933 a prodávaly se za $ 1.95. Již od samého začátku byly všechny zapalovače podpořeny doživotní zárukou na funkčnost, shrnutou do jediného sloganu „Zippo funguje, nebo je zdarma opravíme“. Název Zippo pan Blaisdel zvolil podle slova „zipper“, vytvořil si několik variací, slovo „Zippo“ mu nakonec znělo moderně.
Původní žádost na patentový úřad byla podána 17. května 1934, patent č. 2032695 byl udělen 3. března 1936. Druhý patent č. 2517181 byl udělen 1. srpna 1950. Vzhled Zippo zapalovače zůstává, vyjma drobných vylepšení, do dnešního dne prakticky nezměněn. Zhruba uprostřed 30. let si bradfordská olejářská společnost Kendall Refining Company objednala 500 zapalovačů se svým logem. Jedná se pravděpodobně o vůbec první reklamní zapalovače vyrobené společností Zippo a jsou nesmírně sběratelsky ceněné. I dnes mnoho společností využívá zapalovač Zippo coby nositele reklamy a „reklamní“ zapalovače Zippo jsou mezi sběrateli nejoblíbenější.
V roce 1939 začala společnost Zippo výrazně ovlivňovat druhá světová válka. Se vstupem Spojených států do válečného úsilí společnost Zippo zastavila veškerou produkci pro spotřebitele a veškeré výrobky byly distribuovány výhradně v rámci amerických ozbrojených sil. Americká vláda si vyhradila použití vzácných kovů výhradně pro vojenské účely a tak byly všechny Zippo zapalovače vyrobeny ze železa a opatřeny ochranným nátěrem black crackle. Skutečnost, že si miliony Američanů přinesly své Zippo zapalovače na vzdálená bojiště měla významný efekt na vnímání zapalovačů Zippo coby americkou ikonu po celém světě. Zásobování ozbrojených sil zajistilo společnosti Zippo dlouhodobý a stabilní odbyt, kdy po celou dobu války jely všechny výrobní linky na maximální kapacitu. Toto umožnilo společnosti Zippo stát se finančně zajištěnou etablovanou společností.
50. - 60. léta
V průběhu 50. let společnost Zippo začala razit na spodní stranu zapalovačů datové kódy. Původně tyto kódy sloužily oddělení kontroly kvality pro identifikaci šarží vadných výrobků, později se staly neocenitelnou pomůckou pro sběratele.
Počátek produkce zmenšeného modelu „Slim“ v roce 1956 byl významným milníkem společnosti Zippo. Tento model zapalovače byl určen především pro ženy. První „nezapalovačový“ výrobek značky Zippo bylo kapesní pásmo, vyrobené v roce 1962. Od 60. let přibylo a ubylo spoustu dalších výrobků, většina z nich byla určena jako reklamní a dárkové předměty. Mezi tyto výrobky patřily klíčenky, kapesní nože, psací potřeby a rovněž ZipLight kapesní svítilna.
Jeden z nejpůsobivějších faktorů ovlivňujících sběratele je angažmá Zippo zapalovačů v Hollywoodu a na Broadwayi. Zippo zapalovač účinkoval ve více než 1500 filmech, televizních pořadech a na divadelních scénách. Zippo zapalovač je zpravidla klíčovou pomůckou, která posouvá děj, nebo minimálně pomáhá charakterizovat postavy či období, do kterého je děj zasazen.
Na hudební scéně dokreslují atmosféru plápolající plameny zapalovačů Zippo již od 60. let, kdy zapálený plamen při oblíbené písni symbolizoval vyjádření respektu a úcty oblíbeným hudebníkům. Chvíle, kdy publikum spontánně nad své hlavy pozvedne plameny svých zapalovačů, se v USA dodnes nazývá „Zippo moment“. Charakteristické „cvaknutí“ zapalovače při otevření a zavření víčka je oblíbený zvuk, který můžete slyšet v nejedné písni, zapalovače samotné jsou součástí koláže na přebalech mnoha alb, staly se také osvědčenou rekvizitou při focení pózujících celebrit do časopisu Rolling Stone.
Společnost Zippo také podporuje mladé hudebníky a hledání nových rockových talentů, proto každoročně pořádá v USA talentovou soutěž, kde si mohou sami fanoušci zvolit nejlépe hrající amatérskou kapelu, která dostane příležitost prosadit se v mainstreamu a jet na turné s některou ze světoznámých kapel.
70. - 80. Léta
Pan Blaisdell zemřel 3. října 1978. V naší paměti není zachován pouze jako vynálezce „Zippa“ a tvrdý obchodník, ale také jako velkorysý a ušlechtilý člověk. Celou společnost odkázal svým dvěma dcerám, Harriett B. Wick a Sarah B. Dorn. V 80. A 90. letech byla společnost Zippo rozdělena mezi 6 spoluvlastníků, dcery a vnoučata pana Blaisdella. Dnes je jediným vlastníkem společnosti Zippo vnuk pana Blaisdella, pan George B. Duke, který je zároveň předsedou správní rady. Prezidentem a generálním ředitelem společnosti Zippo je pan Gregory W. Booth.
Od 70. a 80. let se společnosti Zippo intenzivně profiluje v zámoří. Výsledkem je, že zapalovače Zippo se dnes oficiálně exportují do více než 160 zemí světa. Úspěch značky Zippo na domácích i zahraničních trzích, umocněn rozvojem obzvláště čínského a indického trhu, předznamenal rekordní růst společnosti v letech 2011 a 2012.
90. léta
V roce 1993 společnost Zippo koupila další ikonickou firmu W.R. Case and Sons Cutlery Company, producenta exkluzivních ručně vyráběných nožů. Firma W.R. Case působí v USA již od roku 1889, od roku 1905 má trvalé sídlo v Bradfordu a její historie se s historií společnosti Zippo v mnoha ohledech prolíná.
V roce 1997 bylo v Bradfordu otevřeno rozsáhlé Zippo/Case muzeum. Součástí muzea je značková prodejna, samotné muzeum a servisní středisko, kde mohou probíhající opravy sledovat návštěvníci muzea přes průhlednou skleněnou zeď.
2000 – současnost
Na sklonku roku 2002 byla společnosti Zippo registrována celosvětová ochranná známka na tvar zapalovače, tato skutečnost se stala významným milníkem ve snaze společnosti Zippo chránit značku před padělateli. Společnost Zippo rovněž začala produkovat novou kategorii zapalovačů – Zippo MPL®, víceúčelový plynový zapalovač. Tato kategorie užitkových zapalovačů je neustále rozšiřována.
Benzínový zapalovač Zippo, který je odolný proti větru a snadno a spolehlivě hoří v jakýchkoliv podmínkách, je nezbytným outdoorovým vybavením již … 80 let. Z komentářů a příběhů našich zákazníků víme, kterak světlo, teplo nebo i kovová schránka zapalovače Zippo zachránila nejeden výlet před fiaskem, v některých případech dokonce samotný život. Před dvěma lety společnost Zippo představila kovový Zippo ohřívač rukou, který vás na jednu dávku originálního Zippo benzínu zahřeje déle, než jakýkoliv podobný výrobek jiných výrobců. Dalšími novými výrobky jsou voděodolný Zippo nouzový podpalovač ohně a Zippo Flex Neck Utility Lighter (víceúčelový zapalovač s ohebným krkem). Úspěch Outdoorových výrobků přiměl společnost Zippo k posílení vývoje dalšího a mnohem robustnějšího Outdoorového vybavení, které bude představeno v letech 2013-2014.
Společnost Zippo v posledních letech prohlubuje diverzifikaci svých produktů, a tak vedle benzínových zapalovačů nese značku Zippo také řada plynových domácnostních zapalovačů, parfémů, outdoorových výrobků, hodinek, brýlí a lifestylových či módních doplňků především pro muže. Společnost Zippo rovněž vlastní světoznámou značku Ronson, která je známá kvalitními výrobky v oblasti zapalovačů a paliva do zapalovačů.
V roce 2012 společnost Zippo oslavila 80 let své existence, ke kterému se shodou okolností přidal ještě jeden obrovský milník – 5. června 2012 byl vyroben 500,000,000. kus benzínového Zippo zapalovače. Na památku této skutečnosti byly všechny zapalovače vyrobené v tento den označeny speciální ražbou.
Dnes, v době jednorázově použitelných výrobků, které mají omezenou záruku, je důležité neopomenou jednu důležitou vlastnost zapalovačů Zippo: ke každému z více než 500,000,000 zapalovačů, vyrobených od roku 1932, se váže doživotní záruka na funkčnost, vystižená sloganem „Zippo funguje, nebo je zdarma opravíme“. Za 80 let historie společnosti Zippo žádný z jejích vážených zákazníků nezaplatil jediný cent za opravu Zippo zapalovače, bez ohledu na stáří nebo fyzický stav reklamovaného výrobku.